|
Prima - Regiunea de Dezvoltare Chisinau - Consiliul Regional pentru Dezvoltare Municipiul Chișinău - Regulament CRD
REGULAMENTUL-CADRU
al Consiliului Regional pentru Dezvoltare
I. DISPOZIŢII GENERALE 1. Prezentul Regulament stabileşte statutul juridic, componenţa, atribuţiile şi modul de funcţionare a Consiliului Regional pentru Dezvoltare (în continuare - Consiliul Regional). 2. Consiliul Regional este o structură funcţională deliberativă la nivelul fiecărei regiuni de dezvoltare, fără personalitate juridică, avînd drept scop coordonarea şi promovarea obiectivelor politicii de dezvoltare regională la nivel local. 3. În activitatea sa Consiliul Regional se conduce de Constituţia şi legile Republicii Moldova, hotărîrile Parlamentului, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, actele normative ale Guvernului şi ale autorității de elaborare a politicii de dezvoltare regională, de prezentul Regulament şi de alte acte normative. 4. Consiliul Regional este responsabil de coordonarea şi promovarea obiectivelor politicii de dezvoltare regională la nivel local şi de aprobarea Programului operațional regional și a Planului anual de implementare a acestuia. 5. Consiliul Regional va prelua denumirea corespunzătoare a regiunii de dezvoltare, după cum urmează: Consiliul Regional pentru Dezvoltare Nord; Consiliul Regional pentru Dezvoltare Centru; Consiliul Regional pentru Dezvoltare Sud; Consiliul Regional pentru Dezvoltare Unitatea teritorială autonomă Găgăuzia; Consiliul Regional pentru Dezvoltare Municipiul Chişinău; Consiliul Regional pentru Dezvoltare Transnistria. II. COMPONENŢA CONSILIULUI REGIONAL 6. Consiliul Regional este format în baza principiului reprezentativității autorităților administrațiilor publice locale, a sectorului privat și a societății civile. 7. În componența Consiliilor Regionale pentru Dezvoltare Nord, Centru și Sud intră: a) reprezentanţii autorităţilor administraţiei publice locale, desemnaţi din oficiu: preşedinţii de raioane; câte un primar, delegat de asociația primarilor din fiecare raion, din cadrul regiunilor respective de dezvoltare; b) reprezentanţii sectorului privat şi ai societăţii civile, selectaţi conform procedurii stabilite de autoritatea de elaborare a politicii de dezvoltare regională. 71. În componența Consiliului Regional pentru Dezvoltare Unitatea teritorială autonomă Găgăuzia intră: a) guvernatorul (bașkanul) Găgăuziei; b) conducătorii entităților suprateritoriale locale ale Unității teritoriale autonome Găgăuzia constituite de către Adunarea Populară a Găgăuziei; c) trei primari delegați de asociațiile primarilor din Unitatea teritorială autonomă Găgăuzia; d) câte un reprezentant al sectorului privat și al societății civile din fiecare raion, selectați conform procedurii stabilite de autoritatea de elaborare a politicii de dezvoltare regională. 72. În componența Consiliului Regional pentru Dezvoltare Municipiul Chișinău intră: a) primarul general; b) un reprezentant delegat de către Consiliul municipal; c) trei primari delegați de asociația primarilor din municipiul Chișinău; d) doi reprezentanți ai sectorului privat și doi reprezentanți ai societății civile, selectați conform procedurii stabilite de autoritatea de elaborare a politicii de dezvoltare regională. 8. În componența Consiliilor Regionale pentru Dezvoltare Nord, Centru și Sud vor fi incluși câte cinci reprezentanți ai sectorului privat și cinci reprezentanți ai societății civile. În toate consiliile regionale pentru dezvoltare, reprezentanții sectorului privat și ai societății civile din regiunile de dezvoltare respective sunt selectaţi conform procedurii stabilite de autoritatea de elaborare a politicii de dezvoltare regională. 10. Membrii Consiliului Regional îşi exercită funcţiile fără a fi remuneraţi. 11. Președintele și vicepreședintele Consiliului Regional sunt aleși din rândul membrilor- reprezentanți ai autorităților publice locale, cu votul majorității plus unu al membrilor permanenți ai Consiliului Regional, pentru o perioadă de doi ani și nu pot deține două mandate consecutive. În cazul în care președintele ori vicepreședintele Consiliului Regional nu își îndeplinește atribuțiile stabilite de prezentul act normativ, acesta poate fi revocat din funcție cu numărul egal de voturi ale membrilor permanenți ai Consiliului Regional cu care a fost ales în funcția respectivă.
12. Lucrările de secretariat ale Consiliului Regional vor fi asigurate de către Agenţia respectivă de Dezvoltare Regională (în continuare - Agenţia). În calitate de secretar al Consiliului Regional va fi numit unul dintre angajaţii Agenţiei. 13. După încheierea procedurii de selectare a membrilor Consiliului Regional, autoritatea de elaborare a politicii de dezvoltare regională emite lista cu componenţa nominală a acestuia şi stabileşte data, ora şi locul desfăşurării primei şedinţe, care se consideră şedinţă constitutivă a Consiliului Regional. 14. La şedinţa constitutivă, membrii Consiliului Regional aleg preşedintele şi vicepreşedintele cu majoritatea de voturi ale membrilor Consiliului, la propunerea autorității de elaborare a politicii de dezvoltare regională. III. ATRIBUŢIILE CONSILIULUI REGIONAL 15. Consiliul Regional are următoarele atribuţii de bază: a) coordonează şi monitorizează procesul de elaborare a Programului operațional regional; b) mobilizează resursele regionale în scopul dezvoltării stabile şi durabile a localităţilor din regiune, avînd drept obiectiv îmbunătăţirea maximă a condiţiilor de trai pe întreg teritoriul regiunii de dezvoltare; c) defineşte scopurile şi priorităţile în domeniul dezvoltării social-economice a regiunii respective de dezvoltare; d) coordonează planificarea şi implementarea obiectivelor de dezvoltare regională din cadrul regiunii de dezvoltare. 16. Consiliul Regional are următoarele atribuţii speciale: 1) în domeniul aprobării Programului operațional regional, elaborat de Agenţie: a) identifică (determină) şi propune Agenţiei direcţiile prioritare pentru Programul operațional regional şi programele de dezvoltare regională; b) evaluează consecvenţa şi concordanţa Strategiei Naţionale de Dezvoltare, Strategiei naţionale de dezvoltare regională, strategiilor şi programelor naţionale sectoriale, precum şi ale deciziilor politice naţionale şi locale în domeniul dezvoltării regionale; c) examinează şi aprobă proiectele finale ale Programului operațional regional; d) prezintă autorității de elaborare a politicii de dezvoltare regional, Programul operațional regional aprobate; 2) în domeniul aprobării şi promovării proiectelor de dezvoltare regională, propuse pentru a fi incluse în planurile operaţionale regionale: a) examinează şi aprobă criteriile de selectare şi priorităţile pentru dezvoltarea regională, elaborate de Agenţie; b) examinează portofoliul de proiecte regionale înaintate Agenţiei; c) evaluează consecvenţa şi concordanţa proiectelor şi programelor regionale cu obiectivele strategice şi cu acţiunile stipulate în Programul operațional regional; d) aprobă proiectele regionale; e) promovează proiectele regionale în mediul potenţialilor donatori şi investitori; 3) în domeniul reprezentării regiunii de dezvoltare şi a intereselor în cadrul Consiliului Național de Coordonare a Dezvoltării Regionale și Locale (în continuare - Consiliu Național): a) examinează ordinea de zi şi documentele pregătite pentru şedinţa Consiliului Naţional; b) aprobă propuneri care urmează să fie discutate şi/sau decizii care urmează să fie aprobate de Consiliul Naţional; 5) în domeniul monitorizării modului de utilizare a mijloacelor financiare alocate regiunii de dezvoltare respective din Fondul național pentru dezvoltare regională și locală: a) monitorizează rezultatele implementării proiectelor regionale, în baza rapoartelor Agenţiei; b) intervine şi solicită explicaţii în cazul în care descoperă discrepanţe în procesul de implementare a proiectelor regionale; c) expediază autorității de elaborare a politicii de dezvoltare regională raportul anual de monitorizare aprobat; 7) în domeniul promovării cooperării interregionale şi intraregionale cu instituţiile publice şi organizaţiile private: a) sprijină eforturile instituţiilor publice şi organizaţiilor private în atingerea unui nivel înalt de dezvoltare locală; c) colaborează cu instituţiile publice şi agenţiile specializate în scopul promovării şi/sau implementării proiectelor regionale sau sectoriale; d) cooperează cu alte consilii regionale în chestiuni de interes comun; e) colaborează cu organizaţiile regionale din alte state, precum şi cu organizaţiile internaţionale în problemele ce ţin de dezvoltarea regională; 8) în domenii conexe de activitate: a) examinează studiile, analizele şi recomandările privind implementarea Programului operațional regional, problemele de dezvoltare ale regiunii, intervenţiile necesare şi alte documente elaborate de Agenţie; b) elaborează şi prezintă Consiliului Naţional propuneri cu privire la îmbunătăţirea politicii, legislaţiei şi altor instrumente în vederea sprijinirii dezvoltării regionale; c) sprijină formarea şi implementarea schemelor de parteneriat public-privat în scopul implementării programelor şi proiectelor regionale; d) exercită atribuţiile delegate de către Consiliul Naţional. IV. MODUL DE FUNCŢIONARE A CONSILIULUI REGIONAL 17. Consiliul Regional este o structură reprezentativă funcţională, care se întruneşte în şedinţe. În vederea realizării atribuţiilor sale, Consiliul Regional adoptă decizii. 18. Consiliul Regional se întruneşte în şedinţe ordinare trimestrial. 19. Consiliul Regional se întruneşte în şedinţe extraordinare: a) la solicitarea preşedintelui Consiliului Regional; b) la iniţiativa Consiliului Naţional; c) la iniţiativa Agenţiei; d) la solicitarea unei treimi din numărul total de membri ai Consiliului Regional. 20. Prima şedinţă a Consiliului Regional este prezidată de reprezentantul autorității de elaborare a politicii de dezvoltare regională pînă în momentul numirii în funcţie a preşedintelui Consiliului. 21. Preşedintele Consiliului Regional are următoarele responsabilităţi şi sarcini: a) reprezintă Consiliul Regional în Consiliul Naţional; b) stabileşte data şedinţelor Consiliului Regional; c) propune ordinea de zi a Consiliului Regional; d) prezidează şedinţele Consiliului Regional; e) semnează deciziile adoptate de Consiliul Regional; f) în caz de absenţă, deleagă sarcinile sale vicepreşedintelui sau altui membru al Consiliului Regional. 22. Secretarul Consiliului Regional are următoarele atribuţii: a) organizează şi asigură convocarea şedinţelor Consiliului Regional; b) pregăteşte şi prezintă materialele în cadrul şedinţelor Consiliului Regional; c) întocmeşte şi semnează procesele-verbale ale şedinţelor Consiliului Regional; d) asistă preşedintele şi membrii Consiliului Regional în perioada dintre şedinţe; e) asigură evidenţa, păstrarea şi arhivarea documentelor şi altor materiale ale Consiliului Regional; f) realizează şi alte activităţi menite să asigure funcţionarea eficientă a Consiliului Regional. 23. Invitaţia de participare la şedinţă şi documentele relevante se transmit membrilor Consiliului Regional cu cel puţin 10 zile calendaristice înainte - în cazul şedinţelor ordinare şi cu cel puţin 3 zile înainte - în cazul şedinţelor extraordinare. 24. În invitaţia de participare la şedinţa Consiliului Regional se va indica data, ora, locul desfăşurării şi ordinea de zi a şedinţei, la care vor fi anexate materialele propuse spre examinare. 25. Ordinea de zi a şedinţei Consiliului Regional va fi plasată pe pagina web a Agenţiei cu cel puţin o zi înainte de şedinţă. 26. Preşedintele Consiliului Regional poate invita la şedinţă şi alţi reprezentanţi ai autorităţilor administraţiei publice, ai organizaţiilor donatoare, ai asociaţiilor obşteşti, experţi şi alte persoane interesate, care pot participa la dezbateri pe marginea chestiunilor înscrise pe ordinea de zi a şedinţei respective. 27. Persoanele invitate participă la şedinţa Consiliului Regional şi la dezbaterea chestiunilor fără a avea drept de vot. 28. Directorul Agenţiei participă la şedinţele Consiliului Regional fără drept de vot. 29. La şedinţele Consiliului Regional pot participa reprezentanţii autorităţilor, instituţiilor şi organizaţiilor locale cu atribuţii în domeniul dezvoltării regionale, cu acordul prealabil al preşedintelui Consiliului Regional, cu condiţia că problemele specifice domeniului lor de activitate sînt puse în discuţie la şedinţa respectivă. 30. Persoana invitată primeşte invitaţia, ordinea de zi a şedinţei Consiliului Regional şi documentele referitoare la chestiunea la a cărei dezbatere a fost invitată să participe. 31. Secretarul Consiliului Regional, cu asistenţa Agenţiei, va informa publicul în mod transparent şi operativ despre cele mai importante decizii ale Consiliului Regional. 32. Şedinţele ordinare și extraordinare sunt considerate deliberative dacă la ele participă cel puțin 1/3 din numărul membrilor permanenţi ai Consiliului Regional. 33. În cazul în care la ședință nu este prezent numărul necesar de membri permanenți, ședința este amânată și, în timp rezonabil, se convoacă o nouă ședință. 34. În caz de indisponibilitate, membrul Consiliului Regional, cu excepția președintelui și a vicepreședintelui, poate desemna o altă persoană din instituţia sau organizaţia respectivă pentru a-l reprezenta la şedinţa Consiliului Regional, inclusiv cu drept de vot. Desemnarea are loc pe bază de procură sau alt document oficial, care se prezintă Preşedintelui Consiliului Regional înainte de începerea şedinţei. Documentul ce confirmă împuternicirile persoanei respective se anexează la procesul-verbal al şedinţei. 341. În caz de imposibilitate de participare la ședință a președintelui și a vicepreședintelui Consiliului Regional, președintele ședinței se alege ad-hoc, cu votul majoritar al membrilor permanenți prezenți la ședință. 35. În cazul în care obţinerea consensului devine imposibilă, deciziile Consiliului Regional se adoptă cu votul majorităţii membrilor prezenţi la şedinţă (50 la sută plus unul). În caz de paritate de voturi, votul preşedintelui este decisiv. 36. Deciziile Consiliului Regional se semnează de preşedintele acestuia în termen de cel mult 3 zile din data şedinţei. 37. Deciziile Consiliului Regional vor fi aduse la cunoştinţa persoanelor interesate de către secretarul Consiliului Regional în termen de cel mult 7 zile din data semnării acestora de către preşedinte. 38. Şedinţele Consiliului Regional se consemnează în procese-verbale, semnate de preşedinte şi secretar. 39. Păstrarea şi arhivarea deciziilor Consiliului Regional, a proceselor-verbale, precum şi a materialelor relevante vor fi asigurate de secretarul Consiliului Regional, în modul stabilit de legislaţie pentru documentele oficiale. 40. Deciziile Consiliului Regional adoptate cu încălcarea prevederilor prezentului Regulament pot fi declarate nule, în condiţiile legii, de instanţa de judecată.
|